Ondernemen is net als vliegen met een sportvliegtuig.
Laatst heeft iemand me uitgelegd hoe je vliegen
moet met een sportvliegtuig. Basis regel is je richten
op een stip op de horizon. Als je naar beneden
blijft kijken vlieg je ook naar beneden. Verder moet
je voordat je gaat vliegen een vluchtplan maken,
waar vlieg je naar toe. De vluchtleiding van de
vliegvelden in wiens gebied je gaat vliegen, moeten
je plan goedkeuren. Voor je kunt vertrekken heb je
toestemming nodig van de vluchtleiding. Om te landen
heb je ook toestemming nodig van de vluchtleiding.
De hoeveelheid brandstof is bepalend voor de
afstand die je kunt afleggen. Deze afstand wordt
mede bepaald door brandstofverbruik. Het
brandstofverbruik wordt voor een deel bepaald
door de windrichting, vliegen met tegenwind kost
de meeste brandstof. Als je vliegtuig in problemen
komt, is de belangrijkste actie om rustig te blijven en
systematisch af te vinken waar de oorzaak van het
probleem zich bevindt.
Ik vergelijk het met ondernemen. Bij ondernemen is
het nodig om een doel/plan te hebben. Brandstof kun
je vergelijken met liquide middelen, in periode van
tegenwind heb je meer geld nodig. Op dit moment,
nu ondernemen in de agrarische sector moeilijker
wordt en er bedrijven in serieuze problemen komen,
zijn bovengenoemde overeenkomsten van belang.
Blijf je op het doel, de stip op de horizon richten.
Maak een plan. Ga terug naar de periode dat het
goed ging. Zelfs als het bedrijf activiteiten moet
stoppen, een noodlanding moet maken, is het van
belang om rustig te blijven en vooral open te blijven
communiceren met de partijen die om je heen
staan.
HR