Zoals ik vorige keer al schreef, zijn we continu
bezig om onze diensten te verbeteren. Deze zomer
hebben wij gekeken naar de kwaliteit van onze
bemestingsplannen. Hieruit hebben wij de conclusie
getrokken dat er gemakkelijk fouten worden gemaakt,
doordat er meerdere mensen aan een plan werken.
Wij hebben nu een vaste adviseur per plan aangewezen.
Deze vaste adviseur is verantwoordelijk voor uw plan
en voert alle werkzaamheden voor uw plan uit. Als hij
alle informatie over uw bedrijf binnen krijgt, kan hij
ook snel overzien of dit klopt met eerdere informatie.
Uw vaste adviseur neemt contact met u op voor
grondmonsters en voorraden. Wij zijn deze werkwijze
aan het meten en hebben het beeld dat deze werkwijze
er ook voor zorgt dat er efficiënter gewerkt wordt. De
adviseur is bekend met bedrijf en hoeft zich niet eerst
in te lezen. Verhoging van ons uurtarief leidt niet tot
hogere kosten voor uw bedrijf.
Dit najaar worden er door de politiek beslissingen
genomen over het mestbeleid. Een belangrijke
beslissing die genomen gaat worden is die van het
afschaffen van de dierrechten. Durven ze deze af te
schaffen, of kiezen ze voor zekerheid en veiligheid
en worden er naast varkens- en pluimveerechten ook
runder- of melkveerechten ingevoerd?
Geeft de voorgestelde verplichte mestverwerking en
het toepassen van een kringloopwijzer de overheid
voldoende zekerheid dat ze de mestproductie kan
beheersen? Een fosfaatgat en het hoge nitraat gehalte
in grondwater in het zuiden van het land; het voorstel
voor inbouw van vaste AGR/GPS en onafhankelijke
monstername bij transport van vaste mest.
De invoering van Bibob-toetsing voor intermediairs,
geeft aan dat het ministerie snapt waar pijnpunten
liggen. Jammer dat in deze discussie de NB-Wet niet
genoemd wordt om de veestapel te beheersen.
Onze bemestingsplannen worden door de NVWA
goedgekeurd. Wij zijn daarvoor afhankelijk van de door
u aan geleverde gegevens en de terugkoppeling van
de door ons gestuurde samenvatting. Een voorbeeld:
wij schrijven in de samenvatting dat wij doorgegeven
hebben dat er op 1 januari 100 kuub mest in uw put
zit. In werkelijkheid stroomt de put bijna over. Begin
februari komt een controleur kijken, die constateert
dat het niet klopt en geeft een boete van 300 euro.
In de aankomende periode willen we met u bespreken
of de door ons berekende voorraad overeenkomt met
de werkelijkheid. Een ander probleem is de vraag of
percelen achter burgers werkelijk landbouwkundig in
gebruik zijn. Ook het landbouwkundig gebruik van
percelen in natuurgebieden kan met een controleur
voor discussie zorgen. Deze discussie willen wij vooraf
met u voeren waarbij u zelf verantwoordelijk blijft voor
de genomen beslissingen.
HR